Dili değiştir
Ülke değiştir

Elektrikli araçlar için ezber bozan şarj cihazı

Elektrikli araçlar daha da yaygınlaşıyor, ancak altyapı ayak uydurmakta zorlanıyor.
man charging electric car at chargepoint

Lee Williams, araca gücü hızla iletmek için şebekeden yavaşça zorlanmayan bir oranda şarj eden, ezber bozma potansiyeli olan Ultra Hızlı EV Şarj Cihazı’nı inceliyor. 

Elektrikli araçlar hızla yaygınlaşıyor. Her otomobil üreticisi şimdi birinin üzerinde çalışıyor veya zaten birini piyasaya sürdü. Bazı ülkeler benzinli ve dizel otomobillerden tamamen kurtulmayı taahhüt etti, Hollanda ve Norveç gibi bazıları 2025 gibi erken bir tarihte, bazıları Almanya ve Hindistan gibi 2030'da. Dünyanın en büyük otomobil pazarı olan Çin bile geleneksel enerji araçlarının üretimini yakın gelecekte sona erdirme sözü verdi.  

Fakat vaatler gerçeği gizliyor. 2017 OECD raporuna göre EV'ler şu anda dünya otomotiv pazarının sadece yüzde 0,1'ini oluşturuyor. Daha da kötüsü, gelişmekte olan birçok ülke -gelecekte daha fazla araba satın alacak ve üretecek olanlar- elektrifikasyonla başa çıkacak altyapıya sahip değil. 

Bu nedenle EV şarj altyapılarının geliştirilmesi çok önemli. İtalyan şirketi Nidec ASI bir prototip şarj cihazının neden ezber bozacağını kanıtlayabilir. Sadece rakiplerinden daha hızlı olduğunu iddia etmekle kalıyor, aynı zamanda 15 dakikadan daha az bir sürede bir EV’ı yüzde 80'e varan kapasitede şarj ediyor -Tesla Supercharger’ın aynı miktarda şarj etmesi yaklaşık 30 dakika sürüyor - Nidec ASI'nin Ultra Hızlı Şarj Cihazı şebeke ile araç arasında tampon görevi görüyor, böylece gittikçe daha fazla EV yola çıktıkça altyapı üzerindeki yükü hafifletiyor. 

Nidec ASI küresel satış ve pazarlama direktörü Matteo Rizzi “Ultra Hızlı Şarj Cihazı şebekeden güç sağlıyor,” diye açıklıyor ve “batarya enerjisi deposuna güvenerek bir elektrikli araca 320kWs-350kWs gücünde enerji sağlıyor. Bu bataryaya dayanarak, şebekeden sağlanan gücün altı ila yedi katını dağıtabilir.” Temel bileşen, batarya enerji depolama sistemidir, esasen şebeke ve EV arasına yerleştirilen bir başka batarya. Bu, 320-350kW'larda gücünü hızla serbest bırakırken, şebekeden yavaşça zorlanmadan 50kw'lik bir hızla şarj edebilir. 

Otomobilleri düşündüğümüz yerler nispeten mütevazı elektrik kaynaklarına sahip.

woman charging her car at a charging point

Warwick Üniversitesi'nden EV şarjı ve altyapısı konusunda uzman Dr James Marco konuyu, “Bu mantıklı olmaya başladığında, şarj cihazlarını 350kW'lık bir beslemesi olmayan alanlara koyabilirsiniz.” şeklinde açıklıyor. ‘Geleneksel olarak otomobilleri düşündüğümüz çok katlı otoparklar, benzin istasyonları, otoyoldaki servis istasyonları gibi yerler genellikle nispeten mütevazı elektrik kaynaklarına sahip.” 

Aynısı elektrik altyapısının yeterli olmadığı ya da yenilenebilir enerjinin şebekeyi bir güç kaynağı olarak değiştirebileceği daha fakir ülkeler için de geçerlidir. Rizzi, “Şebekeye baskı yapmak yerine, EV'nin yenilenebilir kaynaklardan beslendiği modeli zorlamak istiyoruz” diyor Rizzi. “Şarj cihazı bu enerjiyi depolamamızı ve çıkış gücünü altı veya yedi kez artırmamızı sağlıyor.” 

Gelişmekte olan ülkelerdeki yenilenebilir pazarları hedefleyen Nidec ASI, 12 aracı yüzde 80 kapasiteye yalnızca bir saatte veya günde 80 araç şarj edebilen düşük voltajlı (LV) şarj istasyonları oluşturmak için çalışıyor. Rizzi, 200kW'a kadar güç girişi gerektiren bu istasyonları, çatıda güneş panelleri gibi yerelleştirilmiş yenilenebilir enerjilerin güç kaynağı sağladığı bir mikro şebekede çalışıyor olarak görüyor. Bunların önümüzdeki iki yıl içinde online hale gelmesi ve ardından doğrudan şebekeden veya yenilenebilir bir kaynaktan çalışan ve bir saatte 135'e kadar aracı şarj eden orta gerilim (MV) şarj istasyonlarının gelmesi bekleniyor. 

Bu daha büyük MV şarj istasyonları, önemli ölçüde daha fazla miktarda güç ve şebeke altyapısına veya yenilenebilir enerji kaynaklarına yatırım yapılmasını gerektirecek ve bu da ileride potansiyel bir tıkanıklığa işaret ediyor. Ultra Hızlı Şarj Cihazları aradaki boşluğu doldurabilir, ancak çoğu ailenin EV'si varsa ne olur? Şüphesiz, ne yaparsak yapalım elektrik altyapıları üzerindeki kaçınılmaz gerginlik bir noktada ortaya çıkacak.  

Dr. Marco öyle düşünmüyor. “Öngörülen büyüme göz önüne alındığında, henüz başımız dertte değil,” diyor “ve bir süre daha olmayacak. Dolayısıyla, jenerasyonlar düzeyinde, mantıklı şeyler yapıldığı sürece bir sorun olacağını görmüyorum.” Bu mantıklı şeyler, akıllı ölçümün yanı sıra akıllı şebekelere bağlı akıllı şarj cihazları gibi, enerjinin talep tarafı yönetimini de içeriyor, yani aynı anda yüz cihaz takılı olabilir ancak hepsi aynı anda şarj olmaz. Yararlılığı en üst düzeye çıkarmak ve şebeke üzerindeki etkiyi azaltmak için cihazlar farklı zamanlarda şarj edilir, hatta arıza sürelerinde şebekeye geri güç sağlar. 

Bu son nokta, Rizzi'ye göre EV şarj altyapılarını gelişmekte olan ülkelere düşük maliyetli ve nispeten sorunsuz bir şekilde entegre etmenin anahtarı olabilir, çünkü denkleme karlılık getiriyorlar. Ön planda, Ultra Hızlı Şarj Cihazı’nın da yapabileceği araçtan şebekeye (V2G) şarj var. Bu, araçların fişe takılı ancak şarj edilmediğinde şebekeye etkili bir şekilde geri güç göndermesini sağlar. EV'lerin sadece güç tüketicileri değil, aynı zamanda jeneratör olduğu yeni bir dünya açar. Marco, “Aracınızı işyerinde şarj etmek bir iş imkanı haline gelebilir” diyor. “EV'lerle dolu bir otoparkı olan bir üniversite ya da bilim parkında öğleden sonra beşte ayrılırken arabanızı şarj edebiliyorsunuz. Bunun karşılığında, aracınızın on ile üç saatleri arasında bir sanal enerji santralinin parçası olarak kullanılmasına izin veriyorsunuz.” 

Rizzi, bu sistemi, ofislerden sağlık merkezlerine, tren istasyonlarına ve havaalanlarına kadar çok sayıda otomobilin uzun süre park edildiği, gücü tüketmeyen, ancak şebekenin enerjisini yenileyen hayati organlar haline gelen sanal elektrik santralleri olarak görüyor. Ayrıca bireysel düzeyde de çalışabilir. Marco, “Evde EV'niz olabilir ve ayrıca evinizde, belki de geleneksel bir buzdolabının büyüklüğünde küçük bir batarya sisteminiz olabilir ve çatınızda güneş panelleri olacak. Bunları yönetmek için kontrol ve verilere sahip olacak ve kendi başınıza küçük bir enerji adasına sahip olacaksınız.” diyor. 

Nidec ASI, V2G şarjına odaklanan tek şirket değil. Nissan, V2G teknolojisini yakın gelecekte kendi EV'si olan Leaf için kullanılabilir hale getirmek için enerji devi E.ON ile ortaklık yapıyor. İngiltere merkezli OVO Energy, bir akıllı telefon uygulamasıyla gücü akıllıca yönetebilen V2G şarj cihazları sağlıyor. Teknoloji ilerledikçe Rizzi bunu, büyük altyapı yatırımlarına ihtiyaç duymadan fakir ülkelerdeki EV'lerin alımı için esas olarak görüyor. 

“Bu akıllı şebeke yaklaşımıyla karlı bir iş modeli kuracağınızdan emin olabilirsiniz” diyor. “Sadece büyük yatırımlar yapmakla ilgili değil, bu makul değil. Bunun içinde oluşturabileceğiniz birkaç gelir akışı var ve mesaj da bu.” 

İnovasyon

Yeni teknoloji sayesinde dünyanın en büyük endüstrilerini yıkan trendleri keşfedin.

  • Avrupa’daki fintech devriminin geleceği

    Fintech endüstrisinin keşfettiği gibi, finansman da yeni teknolojiden yararlanacak şekilde ayarlandı

  • İş modellerini yeniden dijitalleştirmenin yolları

    Dijital bir devrim ile iş planlamasına önemli değişiklikler geliyor.

Çerezler ve gizliliğiniz

Web sitemizin nasıl kullanıldığını daha iyi anlayabilmemiz için web sitemizle etkileşimleri kolay ve etkili, istatistiksel yapmak ve reklamları sizin için uyarlamak amacıyla temel çerezleri kullanıyoruz. Aşağıdaki 'Tercihler' düğmesini kullanarak çerez tercihlerinizi seçebilir veya tüm çerezlere devam etmek için 'Kabul ediyorum' seçeneğini belirleyebilirsiniz.

Çerez tercihleri

Web sitemizin düzgün çalıştığından emin olmak için veya ara sıra, isteğiniz üzerine bir hizmet sunmak (çerez tercihlerinizi yönetmek gibi) için çerezleri kullanıyoruz. Bu çerezler, tarayıcınızı engelleyecek şekilde ayarlamadığınız sürece her zaman etkindir; bu, web sitesinin bazı bölümlerinin beklendiği gibi çalışmasını engelleyebilir.

Bu çerezler, web sitemizin performansını ölçmemize ve geliştirmemize olanak tanır.

Bu çerezler yalnızca onayınızı vermeniz durumunda yerleştirilir. İlgi alanlarınıza göre içerik göstermek ve size kişiselleştirilmiş reklam göstermek için Web sitemizi nasıl tıklayıp ziyaret ettiğinizi takip etmek için Pazarlama çerezleri kullanıyoruz. Şu anda bu çerezleri kabul etmiyorsunuz. İsterseniz lütfen bu kutuyu işaretleyin.