Dili değiştir
Ülke değiştir

Dijital platformların iş modellerini yeniden düşünme yöntemleri

Dijital platformlar müşterilerin şirket bulmasında devrim yaratıyor. Modeller değişime uyum sağlıyor
man presenting a graph in a meeting

Dünyanın önde gelen dijital hizmetlerinden biri, halka arz için ilk başvuruda bulunduklarını açıkladı. 3 Nisan'da İsveç müzik akışı hizmeti Spotify, New York Borsasında SPOT sembolü altında resmen listelendi. Dijital platformun 16,25 milyar € değerine ulaşması bekleniyor, ancak bunun gerçekleşmesi için teknoloji yatırımcılarının iş modeline inanması gerekecek. 

Geçmişte ekonomiler, müşterilere ürün satan veya hizmet sağlayan şirketler tarafından yönlendiriliyordu. Bugün, çoğu sektördeki satıcılar ve servis sağlayıcılar için marjlar düşük ve geleneksel iş modellerinden çok az değer üretiliyor. Bunun yerine, 21. yüzyıl için Google, Facebook, Uber ve Amazon gibi şirketler yeni para kazanma stratejileri tanımlıyor ve yeni platform ekonomisini şekillendiriyor. 

Platform ekonomisi, bulut bilişim, büyük veri ve mobil uygulamaları birbirine bağlayan geniş bir dijital ekosistemdir. Deliveroo gibi yiyecek dağıtım hizmetlerini, YouTube gibi video akış hizmetlerini ve Uber ve Lyft gibi paylaşımlı yolculuk uygulamalarını kapsıyor. Bu platformların ortak noktası, kullanıcıları birbirine bağlayan ve aksi mümkün olmayacak işlemleri kolaylaştıran dijital pazarlar oluşturmaya odaklanmalarıdır. 
Son yirmi yılda, doğrudan ürün veya hizmet sunmak yerine platform oluşturmak isteyen şirketlerin sayısı ve kârlılığında hızlı bir büyüme oldu. Küresel profesyonel hizmetler şirketi Accenture'a göre, platform ekonomisinin dünya çapında piyasa değeri 2,6 trilyon dolara ulaştı ve 2020 yılına kadar tüm küresel ekonominin dörtte birine karşılık gelecek. Bu platformlar şu anda muazzam miktarda işlem yapmasına rağmen, para kazanmaları her zaman kolay değil. 

Spotify borsaya kote olduğunda, yatırımcılara nasıl kar getirmeyi planladığını açıklaması gerekti. 2017 yılında şirketin gelirleri yüzde 39 artışla 4,1 milyar €'ya ulaştı, ancak büyük işletme maliyetleri toplam 1,22 milyar €'luk bir zarar kaydettiği anlamına geliyordu. Karlılığa açık bir yol olmadan, Snapchat’in yapımcıları Snap'in geçen yıl halka arzlarını başlattıklarında yaptığı gibi borsada da mücadele etmesi beklenebilirdi. 

Spotify ve Snap'in gösterdiği gibi, platformların çalışması çok pahalı olabilir. Çoğu platform, operasyonlarını ağ tarafından kolaylaştırılan her satıştan bir pay aldıkları bir transkripsiyon modelinde para kazanmayı seçiyor. Örneğin Uber, işlemin ortalama yüzde 20'si civarında değişken rezervasyon ücreti alırken, Airbnb konuklardan yüzde beş ila 15 oranında servis ücreti artı vergi talep ediyor. Apple’ın App Store, Google Play ve Amazon gibi platformlar da iş modellerini işlem maliyetlerine göre oluşturuyor, ancak bu, gelirlerinin doğrudan ağlarındaki satış hacmine göre belirlendiği anlamına geliyor. 

Abonelik modelleri platform ekonomisi genelinde popülerlik kazanıyor. Netflix'in dünya çapında her biri ayda 10,99 € ödeyen 118 milyon abonesi var. Çoğu zaman, platformlar kullanıcılara premium yükseltme seçeneği ile ücretsiz bir hizmet sunuyor. Dropbox'ın 500 milyon kullanıcısı var, ancak yalnızca yüzde 2'si ücretli abone. Buna karşılık, Spotify'ın sadece 159 milyon kullanıcısı var, ancak yüzde 44’ü yani toplam 71 milyon kullanıcı aylık abonelik ücreti ödüyor. Platformlar da tamamen abonelik veya işleme dayalı olmak zorunda değil, giderek artan bir şekilde şirketler ikisini birleştiren hibrid yolları araştırıyor. 

Kasım 2017'de, Avrupa yemek dağıtım servisi Deliveroo bir abonelik hizmeti sunacaklarını açıkladı. Platform daha önce sadece 2,85 € sabit bir teslimat ücreti alıyordu, ancak aylık 9,50 € abonelik ile sınırsız ücretsiz teslimat sunmaya karar verdi. Bu, her bir teslimat için marjları azaltır, ancak kullanıcıları platformdaki toplam işlem hacmini artırmaya teşvik eder. 

On yıldan az bir süre önce kimse Netflix, Deliveroo veya Spotify'ı duymamıştı.

close up of colleagues looking at a laptop

Platformlar dijital ekonomide baskın güç haline geldikçe, giderek artan sayıda hükümet ve belediye yetkilileri iş uygulamaları hakkında şikayetleri dile getiriyorlar. Geçen yıl, Uber, sürücülerine çalışan olarak muamele etmediği için Londra'da yasadışı olarak faaliyet gösterdiğine karar verildi. İspanya'da Barselona, ​​yerel emlak fiyatlarındaki hızlı enflasyon nedeniyle Airbnb'yi yasaklamak için başvurdu. Şehrin baş teknoloji sorumlusu Francesca Bria, 2016'daki bir konferansta platformlarla ilgili sorunları açıkladı: 

“Platform ekonomisi ekonomik etki yaratmak için açık bir potansiyele sahip olsa da çözülmesi gereken birkaç önemli sorun var: her şeyden önce, kişisel verilerin sahipliği, kontrolü ve yönetimi konusunda… Şehirler, verileri sosyalleştiren ve teşvik eden farklı bir modeli kucaklayabilir mi? Şehirler bu tür verilerin kurumsal silolarda kilitlenmesi yerine kamu malına dönüştürülmesini nasıl sağlayabilir?” 

Bria, belediye makamlarının yerel halkın yararına alternatif dijital platformlar oluşturma zorunluluğunu önerdi. Bu platform kooperatifleri vergi sistemi aracılığıyla devlet tarafından finanse edilecek ve geleneksel iş modellerini kullanmayacaktı. Bir işlem ücreti veya kullanıcılardan bir abonelik ücreti almamak suretiyle sürücüler için daha adil ödeme koşulları oluşturabilirler. 

Dijital pazarlar, yaşamları dönüştürdü ve küresel ekonomiyi yeniden şekillendirdi, ancak hala kârın nasıl tutarlı bir şekilde dönüştürüleceğini anlamaya çalışıyorlar. Spotify gibi şirketlerin uzun vadeli başarısı, kullanıcılarının sadakatini korumak ve sürekli olarak para için değer sağlayabilmek arasında doğru dengeyi sağlamaktır. Dünyanın önde gelen teknoloji şirketleri, oluşturdukları platformları birleştirdikçe, yeni girenlerin yeni platform ekonomisine bağlı olmayan kullanıcıları bulmaları gittikçe zorlaşacak. 

İnovasyon

Yeni teknoloji sayesinde dünyanın en büyük endüstrilerini yıkan trendleri keşfedin.

  • Nesnelerin İnternetinin ötesine geçmek

    Kaynaklar hiç olmadığı kadar genişliyor, yeni araçların sıradan hale gelmesi sadece zaman meselesi.

  • Elektrikli araçlar için ezber bozan şarj cihazı

    Otomotiv endüstrisi, halkın gözlerini elektrikli araçlara açmasıyla yenilikçi bir geleceğe doğru ilerliyor.

Çerezler ve gizliliğiniz

Web sitemizin nasıl kullanıldığını daha iyi anlayabilmemiz için web sitemizle etkileşimleri kolay ve etkili, istatistiksel yapmak ve reklamları sizin için uyarlamak amacıyla temel çerezleri kullanıyoruz. Aşağıdaki 'Tercihler' düğmesini kullanarak çerez tercihlerinizi seçebilir veya tüm çerezlere devam etmek için 'Kabul ediyorum' seçeneğini belirleyebilirsiniz.

Çerez tercihleri

Web sitemizin düzgün çalıştığından emin olmak için veya ara sıra, isteğiniz üzerine bir hizmet sunmak (çerez tercihlerinizi yönetmek gibi) için çerezleri kullanıyoruz. Bu çerezler, tarayıcınızı engelleyecek şekilde ayarlamadığınız sürece her zaman etkindir; bu, web sitesinin bazı bölümlerinin beklendiği gibi çalışmasını engelleyebilir.

Bu çerezler, web sitemizin performansını ölçmemize ve geliştirmemize olanak tanır.

Bu çerezler yalnızca onayınızı vermeniz durumunda yerleştirilir. İlgi alanlarınıza göre içerik göstermek ve size kişiselleştirilmiş reklam göstermek için Web sitemizi nasıl tıklayıp ziyaret ettiğinizi takip etmek için Pazarlama çerezleri kullanıyoruz. Şu anda bu çerezleri kabul etmiyorsunuz. İsterseniz lütfen bu kutuyu işaretleyin.